RadioPolska.pl - Jeszcze więcej radia!

Jeszcze więcej radia!
W sobotę, 23 sierpnia, w godzinach porannych Muzyczne Radio z Jeleniej Góry uruchomiło nadajnik w Wałbrzychu. Sygnał nadawany jest na częstotliwości 90,9 MHz z położonej nieopodal obiektu EmiTela wieży widokowej na górze Chełmiec. Podana w Ogłoszeniu KRRiT moc ERP to 5,0 kW, ale - jak informują nasi Czytelnicy - obecnie odbierany sygnał jest słabszy od nadawanych z tej samej lokalizacji Złotych Przebojów z mocą ERP 0,10 kW. Sygnałowi towarzyszy RDS identyczny jak ten obecny na 105,8 MHz.
Ogłoszenie z częstotliwością 90,9 MHz z góry Chełmiec ukazało się w Monitorze Polskim 21 maja 2007 roku. O nadawanie programu wyspecjalizowanego o charakterze muzycznym z tej lokalizacji ubiegały się spółki International Comunication Sp. z o.o. z Warszawy, nadawca programów Radio WAWA 89,8 FM i Radio 105,5 Gold FM, Muzyczne Radio Sp. z o.o. z Jeleniej Góry, Radio SBB Rodło Sp. z o.o. z Warszawy, nadawca programu Radio Planeta 95,1 FM oraz OPERA FM Sp. z o.o. z Krakowa, nadawca programu RMF Classic. Do tej pory Muzyczne Radio nadawało na dwóch częstotliwościach - z Góry Baraniec koło Jeleniej Góry na 105,8 MHz oraz z Góry Świeradowiec koło Świeradowa-Zdroju na 106,7 MHz.
/arw/

Comments

Piotrek 23-08-2008 14:49

Ale się wzieli za uruchamianie stacji :-) to juz 3 w tym tygodniu super

Andrzej RATM 23-08-2008 14:57

A czy ja wiem czy w tym przypadku to tak super... ? Ja uważam, że ta operacja nie miała żadnego sensu, MR jest bardzo dobrze słyszane w Wałbrzychu i okolicach nawet górskich na 105.8 Mhz. Po prostu - dublowanie częstotliwości. Być może nadawcy zależało na pokryciu sygnałem Wrocławia. No to jednak się nie udało... Funkcja AF w odbiornikach radiowych przełącza częstotliwość z 90.9 na 105.8 w mieście.

Jaaa 23-08-2008 19:25

Miała,miala,w świdnicy,czy świebodzicach sygnał pozostawia wiele do życzenia na 105,8.W samym wałbrzychu nieposłucha płynnie np.w aucie,no może na podzamczu lub piaskowej.Ale to też nie wszędzie.Więc popieram uruchomienie nowego nadajnika,chodź niejestem zwolennikiem tej stacji.

Andrzej RATM 23-08-2008 19:35

Jakoś jeżdżąc do W-chu nie napotkałem problemów z odbiorem, nawet jadąc w stronę granicy w Golińsku na drodze mocno osłoniętej pagórkami odbiór był bardzo dobry. Faktycznie w niektórych miejscach w Świebodzicach możliwe są utrudnienia w odbiorze, bo miejscowość leży w "dołku". Podobne jednak problemy występują w przypadku stacji nadawanych z Chełmca ale nikt nie wpadł na pomysł uruchamiania dodatkowych nadajników z tego właśnie względu - i całe szczęście. Nie wierzę, że problemy występują w Ś-cy, skoro gołym okiem widać z tej właśnie miejscowości Chełmiec.

dawid_jgora 23-08-2008 22:57

Z mojego punktu widzenia (mieszkańca Jeleniej Góry) wolałbym, żeby tą częstotliwość dostała Eska Rock albo Planeta, bo miałbym nową stację w Jeleniej Górze. Ogólnie jednak cieszę się, że częstotliwość dostała lokalna stacja i to w dodatku z mojego miasta. Pytanie teraz na ile nadajnik na Chełmcu poprawi odbiór Muzycznego w samym Wałbrzychu i okolicach, a także we Wrocławiu, bo wydaje mi się, że w dużej części także o Wrocław chodziło. W samym Wrocławiu wydaje mi się, że niewiele to zmieni, bo sygnał Maxxx'a i Muzycznego był dotychczas podobny... Zaś jeżeli chodzi o Wałbrzych to także nie wydaje mi się aby tak tragicznie było tam z odbiorem z Barańca na 105,8MHz. Dużym plusem byłby fakt, gdyby sygnał dolatywał do Kłodzka, bo to znacząco poprawiłoby zasięg MR, ale tak niestety nie będzie. Także zgadzam się z Andrzejem, że jest to dublowanie częstotliwości.

Andrzej RATM 24-08-2008 00:22

Na marginesie, nadajnik obecnie jest wyłączony. Zapewne jednak były to testy i niebawem zostanie on ponownie uruchomiony. Zastanawiam się tylko nad wpływem czeskiej rozgłośni pracującej na tej samej częstotliwości, słyszanej miejscami w drodze z W-cha do granicy w Golińsku i na samym terytorium Czech.

Wojtek 24-08-2008 08:18

Co do czeskiego radia, chodzi tu zapewne o CR1 nadające z Bukowej Hory(Usti Nad Labem)jest to odległa stacja oddalona od G.Chełmiec o140km.Zapewne czesi w tych okolicach nie słuchają radia na 90.9MHz.Mają do wyboru 88.5 ,91,3 Znając życie to na Chełmcu uruchomią nadajnik na polaryzacji V, a to częściowo rozwiąże problem.Pozdrawiam

Andrzej RATM 24-08-2008 09:57

Wojtku, bardziej chodziło mi o wpływ zakłóceniowy, aniżeli słuchalność tej stacji. Anteny nadawcze na CHełmcu, które retransmitować będą MR ustawione są w pol H. Pomimo odległości CR1 90.9 słyszana jest nawet w północnych częściach Wrocławia, ale odbiór bardziej można uznać za troposferyczny, z kolei jadąc autem z W-cha do Czech, da się tą stację odebrać na terenie kraju z momentami pracującym RDS`em, lecz mono.

Majkell 24-08-2008 11:58

"Radio SBB Rodło Sp. z o.o. z Warszawy, nadawca programu Radio Planeta 95,1 FM"

...oraz Radio Planeta 103,9 FM, jak już chcemy być dokładni. ;)

Wojtek 24-08-2008 15:39

Na Dolnym Śląsku nie znajdzie sie częstoty na którą nic nie bedzie włazić.

Andrzej RATM 24-08-2008 17:08

Ależ oczywiście, że ciężko o taką. Uważam, że 90.9 Mhz jest bardzo dobrze dobraną częstotliwością, pod warunkiem tłumienia sygnału w kierunku Czeskiej Republiki. Jedyny problem jaki widzę, to możliwość występowania w rejonie przygranicznym małych zgrzytów, ale to już jest czepianie się.

piter - ś-ca 25-08-2008 10:06

Biedny Wałbrzych nie ma swojego rodzimego radia, a było na 101,1 BRW, obecnie RMF MAXXX. MR to typowe radio lokalne dla jeleniogórzan.
Ja się nie czepiam ale na 105,8 i 106,7 słychać to radio od Jeleniej Góry po Zieloną Górę i Wrocław.I chyba starczy. A przyznawanie kolejnej częstotliwości dla MR na Chełmcu jest nieporozumieniem. :angry:

piter - ś-ca 25-08-2008 10:21

A może to będzie:
MUZYCZNE RADIO WAŁBRZYCH i co wy na to ??
:laughing:

radiowiec 25-08-2008 14:38

Nie zgodzę się, że odbiór 105,8 jest w Wałbrzychu taki super. Owszem jest, zwłaszcza stacjonarny bez problemu, ale już w ruchu nie jest tak kolorowo. Wprawdzie dojechałem kiedyś z Muzycznym z Wałbrzycha prawie aż do Kłodzka, ale to był odbiór taki szarpany, jak to w górach.

radiowiec 25-08-2008 14:42

Ale najbardziej przydałaby się częstotliwośc dla MR w Zielonej Górze lub okolicach.

TOWARZYSZ MICHAŁ 25-08-2008 14:44

Już lepiej jakby w Kłodzku pojawił się jakiś mały nadajniczek. W samej Kotlinie Kłodzkiej 105.8 słychać bardzo ładnie, oczywiście z pominięciem samego Kłodzka, Lądka, Polanicy i Kudowej-Zdroju. We Wrocławiu na 105.8 słychać dobrze, w niektórych miejscach nawet bardzo dobrze i lepiej jak stacje z Chełmca.

darek 25-08-2008 15:25

Powiem krótko...zmarnowana częstotliwość. MR w Wałbrzychu i okolicach dobrze słychać na 105,8 po co dublować tak dobrą częstotliwośćdla tak przeciętnej rozgłośni.

HILMI 25-08-2008 16:32

Lepiej byloby jak MR by dostalo czestotliwosc z gory Sleza pod Wroclawiem wtedy daleko za Opole by dolecialo

Andrzej RATM 25-08-2008 20:02

Do Pitera ze Ś-cy : Coś strasznie ograniczyłeś zasięg MR :smile: Stacja ta jest słyszana nawet w Bydgoszczy przy odpowiednich warunkach propagacyjnych. Osobiście MR odebrałem w centrum Poznania, choć odbiór pozostawiał wiele do życzenia, ale było ! Natomiast 15 km przed Poznaniem da się jego posłuchać w wersji stereofonicznej.

piter - ś-ca 25-08-2008 21:31

Kiedyś słuchałem wtedy jeszcze MR FM nadawali z góry szybowcowej w Jeżowie Sudeckim tam nawet mieli studio.
I to było fajne radio. A teraz powiem średnio. No ale dajmy już spokój niech w eterze niesie MR-Live aż po Gdańsk.

Lukasz/Tomaszow 26-08-2008 08:05

Chodź na antenie 5elementowej Yagi, ale ja mam stały odbiór tej stacji na 105,8 i mieszkam w Tomaszowie Maz. Czasami trochę faluje, ale lepiej lub gorzej słychac cały czas :)

Jaaa 26-08-2008 20:59

Ktoś coś wie o starcie tej częstotliwości?Jak narazie nieudało mi się poza szumem nic tam uchwycic,a tu już podane oficjalnie.

Andrzej RATM 28-08-2008 15:50

Teraz chodzi i to z większą mocą, porównywalną z 91.8. We Wrocławiu i tak do poziomu 105.8 dużo brakuje. Zatem funkcja AF w odbiornikach samochodowych zmienia 90.9 na 105.8. Jeżeli to już właściwa moc - to niczemu i nikomu ten nadajnik nie będzie służył.

pl 28-08-2008 16:13

I tak nie bedzie, tylko zmarnowana czestotliwosc :crying:

Jaaa 28-08-2008 18:53

Mi bedzie służył ten nadajnik,na kawalku drucika jest na 4reczke,w świdnicy odbieram znacznie lepiej jak 105.8 które zawsze umnie było zatrzaskane i zaszumiałe.A z drugiej strony to moge ich pochwalic za jakosc dzwieku na 90.9,jest nieporownywalnie lepsza niz na 105.8,przynajmniej niecharczy ten dzwiek i jest nadawany znacznie ciszej.

Jaaa 28-08-2008 19:07

Codo tego drucika to musi wisiec na firance by bylo na czworke :) Jak lezy to tylko sleze lapie czysciutko.Wiec teraz to radio jest do zlapania przez wiekszosc przecietnych odbiorców stacji radiowych.Gdzie wczesniej napewno 105.8 niebylo.Chociaz itak pewnie wiekszosc pozostanie przy stacjach z slezy gdyz nietrza nawet wieszac drucika.

Andrzej RATM 28-08-2008 20:32

A czy telewizję odbierasz też na druciku ? To może dla Ciebie i przeciętnego widza postawić przemiennik 1 MW w Świdnicy, żebyś jego na firance nie musiał wieszać ? Proponuję użyć kawałka gwoździa, nie będzie taki giętki i odbicia się zmniejszą :laughing:

Jaaa 28-08-2008 21:01

TV mam akurat z satelitki.Ten sygnal np.muzycznego jestem pewnien że niema na celu dotrzec do Ciebie,lecz własnie dotych co uzywaja drucikow,czy gwoździków.Twoje mądrości może tu mają jakieś znaczenie,ale nie napewno dla nadawców którzy doskonale wiedzą że takich jak ty jest niewielu i chleba im to nieprzyniesie.Bo ty łapiesz zapewne radio z zamiłowania i hobby dlatego niestanowi dla ciebie problemu zamontowac antene za oknem i łapac stacje odległe o 100,czy 200km.Nastepnie napisac tu jak to doskonale odbiera tu i tam.Zaapeluj najlepiej do KRRITV,do nadawców itp.

Daniel Kucharski 28-08-2008 23:11

Dzięki nadajnikowi na 90,9 Muzyczne Radio jest teraz z pewnością lepiej słyszalne w Wałbrzychu. Chodziło o to aby dało się go słuchać właśnie na "druciku". Ile osób mieszkających w blokach posiada antenę UKF? Kiedyś na antenie MR pewien słuchacz właśnie z Wałbrzycha mówił, że musiał się sporo nagimnastykować aby w domu dobrze złapać sygnał 105,8.
Szkoda, że MR nie wnioskowało o rozszerzenie zasięgu na Kłodzko i Żary.

Andrzej RATM 29-08-2008 09:55

Oczywiście w praktyce tak będzie, bo sygnał nadajnika 90.9 będzie miał ze 150 db a nie 80 czy też 90. Nie wymagajmy jednak żeby do każdego odbiornika fal elektromagnetycznych wystarczył byle jaki drucik, bo nawet 1MW nadajniki nie zapewnią poprawnego odbioru jeżeli sprzęt będzie zlokalizowany ze swoją anteną, o ile można nazwać kawałek przewodu anteną, w piwnicy. Poziom sygnału mierzony jest na wysokości ok 1,5 m nad ziemią anteną z zyskiem 0db, czyli zwykłym dipolem. Poziom użyteczny dla radiofonii to 65 db a dla telewizji 72 db, o ile mnie pamięć nie myli. Dlatego nie mogę się z Tobą zgodzić "że o to chodzi", bo jest to po prostu bez sensu. Idąc za tokiem tego rozumowania, proszę o wyjaśnienie, dlaczego zatem do odbioru TV nie stosuje się anten typu wspomniany "drucik" ?

Andrzej RATM 29-08-2008 10:16

Ponadto w każdej instrukcji obsługi od sprzętu, który posiada radioodbiornik, jest informacja, że w przypadku niedostatecznego odbioru należy posiłkować się anteną zewnętrzną, zwłaszcza w rejonach górskich i miejskich. Nie potrafię zrozumieć zatem dlaczego społeczeństwo tak usilnie chce uzyskać prawidłowy odbiór z anten typu 1 m przewód.

Andrzej RATM 29-08-2008 23:22

Proszę jeszcze o wskazanie informacji, że w przypadku braku dostatecznego odbioru na wewnętrznych antenach (1 m przewodu) sygnał odbieranej stacji jest nieużyteczny. Tak myśli przeciętny nieświadomy Kowalski. A z tą nieświadomością społeczeństwa zarówno prywatnie jak i zawodowo staram się walczyć. Używając zewnętrznych anten FM zastosowałem się jedynie do zaleceń producenta swojego sprzętu. I nikomu tego też nie zabraniam, wręcz przeciwnie - namawiam.

Daniel Kucharski 30-08-2008 00:13

Zgadzam się z Panem Panie Andrzeju. Wiem jak ważna jest dobra antena UKF. Pamiętam jak kiedyś wiele godzin poświęciłem na to by dobrze odbierać te stacje które chcę, a były to właśnie Muzyczne Radio i Radio Lausitz, oraz Radio PSR - udało się!:)
Często jest tak, że nadawcy komercyjni idą na żywioł, jeśli chodzi o częstotliwości, nadajniki itp., jak choćby dublowanie częstotliwości Radia ZET w lubuskiem, gdzie wystarczyłyby 2 nadajniki - a są 4. Kolejny przykład: "słynne" już z przesadzonej ilości Radio Opole.
Faktem jest, że w Wałbrzychu nigdy nie byłem, przytoczyłem tylko głos jednego słuchacza, którego usłyszałem na antenie MR.
Poza tym, warto też zwrócić uwagę, że do wielu nawet droższych odbiorników porządnej anteny podłączyć się po prostu nie da, bo zamiast gniazda antenowego wychodzi tylko drucik (sprawdzałem kilka razy podłączając do tego antenę zewn. i efekt był mizerny). I to na sprzęcie wcale nie takim tanim.
Chciałbym doczekać wprowadzenia radia cyfrowego, poprostu :)

pawel 30-08-2008 10:35

Mam nadzieje, że teraz MR na 90,9 MHz jest lepiej słyszalne w Mieroszowie, bo o 105,8 MHz nie można było tego powiedzieć.

Andrzej RATM 30-08-2008 18:04

Nie jestem tego pewny panie Pawle ! :smile: Zwłaszcza, że sygnały z Chełmca do tej miejscowości dochodzą w nie najlepszej jakości, choć to zaledwie kilkanaście km dalej. W odbiorze może delikatnie przeszkadzać także pracujący nadajnik czeskiej rozgłośni, która w tym rejonie miejscami jest możliwa do odbioru.

Michał 01-09-2008 23:14

Ta "przecietna" rozgłosnia ,ktorą tak nazwał Darek to moim zdaniem najlepsza lokalna stacja w Polsce.Gdyby tak inne lokalne stacje prezentowały tak dobry poziom to o lokalna niezalezna radiofonie mogłbym byc spokojny..A tak prosze... Na palcach jednej reki mozna policzyc profesjonalne rozgłosnie lokalne.Ciesze sie z tej czestotliwosci dla MR jako mieszkaniec Wałbrzycha

Fan Radia 04-09-2008 13:56

Witam....Moim zdaniem uruchomienie kolejnej częstotliwości dla MR Jelenia Góra to zagrywka polityczna poswięcona tak naprawde przeciwko pozostałym konkurencjom..Technika poszła do przodu, dzisiaj wystarczą pieniądze i odpowiedni ludzie którzy zrobią coś jeszcze lepszego niz MR Jelenia Góra...Oczywisicie nie jest to na ręke takim lokalnym stacjom jak Muzyczne Rdio czy Radio Traffic z Wrocławia...Częstotliwosci coraz mniej, wiec KRRiTV oraz URTIP nie przyznadzą w przyszlosci kolejnych cześtotliwosci dla nowych, dynamicznie rozwijających się Stacji Radiowych...

Jaaa 04-09-2008 20:39

Czy wcześniej,czy późiej itak ich ktos wykupi.Bedzie kolejna eska, cos z rmfów,czy eurozetów.

Bartek 19-09-2008 23:19

A moim zdaniem bardzo dobre posunięcie, słucham MR od czasu jak jescze nadawali w dolnym paśmie i zawsze byłem skazany na zakłócenia ( mieszkam w bloku na Podzamczu), teraz zarówno w domu jak i na sprzęcie przenośnym radio gra bez zarzutów. Szkoda że tak późno.
Jednak moim zdaniem brzmienie z 105,80 jest ładniejsze niż z 90,90.


Posting comments after three months has been disabled.